

Prof. Dr. Sonja Perren
Brückenprofessorin Entwicklung und Bildung in der Frühen Kindheit
Tätigkeiten an der PHTG
Bei der Professur von Prof. Dr. Sonja Perren, handelt es sich um eine Brückenprofessur der Universität Konstanz und Pädagogischen Hochschule Thurgau. Sie leitet die Arbeitsgruppe Entwicklung und Bildung in der frühen Kindheit. Das Team besteht aus PsychologInnen und ErziehungswissenschaftlerInnen.
Weitere Informationen sind auf den Webseiten der Universität Konstanz verfügbar:
https://www.bildungsforschung.uni-konstanz.de/fach/personen/arbeitsgruppe-perren/
Weitere Informationen sind auf den Webseiten der Universität Konstanz verfügbar:
https://www.bildungsforschung.uni-konstanz.de/fach/personen/arbeitsgruppe-perren/
Prorektorat Lehre
Das universitäre Lehrangebot umfasst die Bereiche Frühkindliche Bildung, Betreuung und Förderung, Entwicklung sozio-emotionaler Kompetenzen, sowie Forschungsmethoden. Das Lehrangebot steht primär Studierenden des Masterstudiengangs Frühe Kindheit offen. Ausgewählte Lehrveranstaltungen sind auf Anfrage auch für andere Studierende der Universität Konstanz und PHTG offen.
Prorektorat Forschung und Wissensmanagement
Die Forschungsschwerpunkte liegen im Bereich (a) sozio-emotionale Kompetenzen, Peerbeziehungen, und psychische Gesundheit; (b) Qualität frühkindlicher Bildung und Betreuung in Kindertagesstätten und Spielgruppen und (c) die Bedeutung von Spiel für die frühe Förderung.
Profil
Publikationen
Reyhing, Y., & Perren, S. (2023). The Situation Matters!: The Effects of Educator
Self-Efficacy on Interaction Quality in Child Care.
Journal of Research in Childhood Education
,
37
(1), 1–16. https://doi.org/10.1080/02568543.2022.2161678
Jaggy, A.-K., Kalkusch, I., Burkhardt Bossi, C., Weiss, B., Sticca, F., & Perren,
S. (2023). The impact of social pretend play on preschoolers’ social development:
Results of an experimental study.
Early Childhood Research Quarterly
,
64
, 13–25. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2023.01.012
Reyhing, Y., Lieb, J., & Perren, S. (2023). Interaktionen im Alltag als Lernerlebnis
gestalten.
KiTa aktuell NRW: Fachzeitschrift für die Leitung von Kindertageseinrichtungen
,
2
, 14–16. https://research.wolterskluwer-online.de/document/fa8597c4-9610-30af-a333-0237763b6313
Kalkusch, I., Jaggy, A.-K., Burkhardt Bossi, C., Weiss, B., Sticca, F., & Perren,
S. (2022). Fostering children’s social pretend play competence and social skills through
play tutoring: What is the mechanism of change?
International Journal of Behavioral Development
,
46
(5), 461–471. https://doi.org/10.1177/01650254221108163
Kalkusch, I., & Perren, S. (2022). Beziehungen zu Gleichaltrigen durch soziales Fantasiespiel
fördern.
undKinder
,
109
, 3–10. https://www.fruehekindheit.ch/fileadmin/user_upload/Forschungsprojekte/undKinder_109_Kalkusch.pdf
Lieb, J., Reyhing, Y., & Perren, S. (2022). Der Zusammenhang von Interaktionsqualität
mit dem Lern- und Sozialverhalten in der Kita: Wird dieser von der Emotionsregulation
moderiert?
Lernen und Lernstörungen
,
11
(2), 79–89. https://doi.org/10.1024/2235-0977/a000368
Diebold, T., & Perren, S. (2022). Toddlers’ peer engagement in Swiss childcare: contribution
of individual and contextual characteristics.
European Journal of Psychology of Education: A Journal of Education and Development
,
37
(3), 627–648. https://doi.org/10.1007/s10212-021-00552-2
Tan, R., & Perren, S. (2022). Promoting peer interactions in an inclusive preschool
in China: what are teachers’ strategies?
International Journal of Inclusive Education
. https://doi.org/10.1080/13603116.2021.1879955
Tan, R., Schwab, T., & Perren, S. (2022). Teachers’ beliefs about peer social interactions
and their relationship to practice in Chinese inclusive preschools.
International Journal of Early Years Education
,
30
(2), 463–477. https://doi.org/10.1080/09669760.2021.1983775
Reyhing, Y., Brun, B., & Perren, S. (2022). Sozio-emotionale und kognitive Kompetenzen
im pädagogischen Alltag fördern: Handlungsstrategien für die Interaktionsgestaltung
mit Kleinkindern. In F. Piegsda, K. Bianchy, P.-C. Link, C. Steinert, & S. Jurkowski
(eds.),
Diagnostik und pädagogisches Handeln zusammendenken: Beispiele aus den Bereichen emotionale
und soziale Entwicklung, Sprache und Kommunikation
(pp. 131–148). Schneider bei wbv. https://paedagogik.de/alle-anzeigen-paedagogik/product/diagnostik-und-p%C3%A4dagogisches-handeln-zusammendenken-3243/
Gutzwiller-Helfenfinger, E., & Perren, S. (2022). The Moral Dimensions of Bullying
at School. In M. Killen & J. G. Smetana (Eds.),
Handbook of Moral Development
(3. Auflage, pp. 437–453). Routledge, Taylor & Francis Group. https://doi.org/10.4324/9781003047247-34
Weiss, B., Burkhardt Bossi, C., & Perren, S. (2021). Mehr soziale Kompetenz durch
Fantasiespiel?: Bedeutung der Fantasiespielqualität für die soziale Entwicklung von
Vorschulkindern.
Zeitschrift für Heilpädagogik
,
27
(10), 37–43. https://www.verband-sonderpaedagogik.de/
Reyhing, Y., & Perren, S. (2021). Self-Efficacy in Early Childhood Education and Care:
What Predicts Patterns of Stability and Change in Educator Self-Efficacy?
Frontiers in Education
,
6
, Article 634275. https://doi.org/10.3389/feduc.2021.634275
Gutzwiller-Helfenfinger, E., & Perren, S. (2021). Tempted to join in or not?: Moral
temptation and self-reported behaviour in bullying situations.
The British Journal of Developmental Psychology
,
39
(1), 98–124. https://doi.org/10.1111/bjdp.12348
Perren, S., Kalkusch, I., Jaggy, A.-K., Burkhardt Bossi, C., Weiss, B., & Sticca,
F. (2021). Förderung von Peerbeziehungen durch soziales Fantasiespiel: eine wirksame
Interventionsstrategie bei Kindern mit eingeschränktem Sprachverständnis?
Frühe Bildung: Interdisziplinäre Zeitschrift für Forschung, Ausbildung und Praxis
,
10
(2), 88–96. https://doi.org/10.1026/2191-9186/a000515
Weiss, B., Burkhardt Bossi, C., & Perren, S. (2021). Mehr soziale Kompetenzen durch
Fantasiespiel?: Bedeutung der Fantasiespielqualität für die soziale Entwicklung von
Vorschulkindern.
Schweizerische Zeitschrift für Heilpädagogik
,
27
(10), 37–43. https://www.szh.ch/de/edition-szh-csps/zeitschrift
Perren, S., Kalkusch, I., & Burkhardt Bossi, C. (2021). Die Rolle des Kindes bei der
Gestaltung der frühpädagogischen Praxis – schwer zu (er)fassen? In O. Bilgi, G. Blaschke-Nacak,
J. Durand, T. Schmidt, U. Stenger, & C. Stieve (eds.),
“Qualität” revisited: Theoretische und empirische Perspektiven in der Pädagogik der
frühen Kindheit
(1. Auflage, pp. 251–267). Beltz Juventa. https://www.beltz.de/fachmedien/fruehpaedagogik/produkte/details/46856-qualitaet-revisited.html
Perren, S., Jaggy, A.-K., Kalkusch, I., Burkhardt Bossi, C., Weiss, B., & Sticca,
F. (2020).
Die Relevanz des Fantasiespiels für die sozial-emotionale Entwicklung von Spiellgruppenkindern:
Schlussbericht
.
Diebold, T., & Perren, S. (2020). The impact of childcare-group situational age composition
on caregiver-child interactions.
European Journal of Developmental Psychology
,
17
(4), 598–615. https://doi.org/10.1080/17405629.2019.1699050
Jaggy, A.-K., Mainhard, T., Sticca, F., & Perren, S. (2020). The emergence of dyadic
pretend play quality during peer play: The role of child competence, play partner
competence and dyadic constellation.
Social Development
,
29
(4), 976–994. https://doi.org/10.1111/sode.12445
Jaggy, A.-K., Perren, S., & Sticca, F. (2020). Assessing Preschool Children’s Social
Pretend Play Competence: An Empirical Comparison of Three Different Assessment Methods.
Early Education and Development
,
31
(8), 1206–1223. https://doi.org/10.1080/10409289.2020.1712633
Perren, S., Burkhardt Bossi, C., & Iskrzycki, K. (2020). Frühe Kindheit binational:
Vernetzung zwischen Wissenschaft und Praxis. In
Jahresbericht PHTG 2019
(Vol. 2019, pp. 18–19). https://doi.org/10.57668/phtg-000032
Kalkusch, I., Jaggy, A.-K., Burkhardt Bossi, C., Weiss, B., Sticca, F., & Perren,
S. (2020). Promoting Social Pretend Play in Preschool Age: Is Providing Roleplay Material
Enough?
Early Education and Development
,
32
(8), 1136–1152. https://doi.org/10.1080/10409289.2020.1830248
Perren, S., Sticca, F., Weiss, B., & Burkhardt Bossi, C. (2019). Let’s Play Together!:
Can Play Tutoring Stimulate Children’s Social Pretend Play Level?
Journal of Early Childhood Research
,
17
(3), 205–219. https://doi.org/10.1177/1476718X19849248
Weiss, B., & Perren, S. (2019). “Ich will spielen!”: Ein begründetes kindliches Bedürfnis
und wie es unterstützt werden kann.
Frühe Kindheit: Die ersten sechs Jahre
,
22
(4), 50–55. https://liga-kind.de/zeitschrift_info/
Klein, A. M., Schlesier-Michel, A., Otto, Y., White, L. O., Andreas, A., Sierau, S.,
Bergmann, S., Perren, S., & von Klitzing, K. (2019). Latent trajectories of internalizing
symptoms from preschool to school age: A multi-informant study in a high-risk sample.
Development and Psychopathology
,
31
(2), 657–681. https://doi.org/10.1017/S0954579418000214
Huitsing, G., van Duijn, M. A. J., Snijders, T. A. B., Alsaker, F. D., Perren, S.,
& Veenstra, R. (2019). Self, peer, and teacher reports of victim‐aggressor networks
in kindergartens.
Aggressive Behavior
,
45
(3), 275–286. https://doi.org/10.1002/ab.21817
Keil, J., Perren, S., Schlesier-Michel, A., Sticca, F., Sierau, S., Klein, A. M.,
Steinbeis, N., von Klitzing, K., & White, L. O. (2019). Getting less than their fair
share: Maltreated youth are hyper‐cooperative yet vulnerable to exploitation in a
public goods game.
Developmental Science
,
22
(3), Article e12765. https://doi.org/10.1111/desc.12765
Reyhing, Y., Frei, D., Burkhardt Bossi, C., & Perren, S. (2019). Die Bedeutung situativer
Charakteristiken und struktureller Rahmenbedingungen für die Qualität der unterstützenden
Fachkraft-Kind-Interaktion in Kindertagesstätten.
Zeitschrift für Pädagogische Psychologie
,
33
(1), 33–47. https://doi.org/10.1024/1010-0652/a000233
Perren, S., Sticca, F., Weiss, B., & Burkhardt Bossi, C. (2019). Let us play together!:
Can play tutoring stimulate children’s social pretend play level?
Journal of Early Childhood Research
,
17
(3), 202–219. https://doi.org/10.1177/1476718X19849248
Perren, S., Weiss, B., Jaggy, A. K., & Burkhardt Bossi, C. (2018). Kindliche Entwicklungsprozesse
an «geheimen Orten». In V. Pannier & S. Karwinkel (eds.),
Was Kinder wollen und warum wir darauf hören sollten: Argumente und Anregungen für
eine kindorientierte frühe Bildung
(1. Auflage, pp. 67–69). verlag das netz. https://www.betrifftkindershop.de/epages/61729903.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/61729903/Products/147
Mikoteit, T., Brand, S., Perren, S., von Wyl, A., von Klitzing, K., Kurath, J., Holsboer-Trachsler,
E., & Hatzinger, M. (2018). Visually detected non-rapid eye movement stage 2 sleep
spindle density at age five years predicted prosocial behavior positively and hyperactivity
scores negatively at age nine years.
Sleep Medicine
,
48
, 101–106. https://doi.org/10.1016/j.sleep.2018.03.028
Andreas, A., White, L. O., Sierau, S., Perren, S., von Klitzing, K., & Klein, A. M.
(2018). Like mother like daughter, like father like son?: Intergenerational transmission
of internalizing symptoms at early school age: a longitudinal study.
European Child & Adolescent Psychiatry
,
27
(8), 985–995. https://doi.org/10.1007/s00787-017-1103-y
Maute, M., & Perren, S. (2018). Ignoring children’s bedtime crying: The power of western-oriented
beliefs.
Infant Mental Health Journal
,
39
(2), 220–230. https://doi.org/10.1002/imhj.21700
Burkhardt Bossi, C., Perren, S., & Weiss, B. (2017). Der Relefant.
Schulblatt des Kantons Thurgau
,
2017
(1), 34. https://doi.org/10.57668/phtg-000100
Perren, S., Herrmann, S., Iljuschin, I., Frei, D., Körner, C., & Sticca, F. (2017).
Child-centred educational practice in different early education settings: Associations
with professionals’ attitudes, self-efficacy, and professional background.
Early Childhood Research Quarterly
,
38
, 137–148. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2016.07.001
Perren, S., & Diebold, T. (2017). Soziale Kompetenzen sind bedeutsam für gelingende
Peerbeziehungen und Wohlbefinden in der Kindertagesstätte.
Frühe Kindheit: Die ersten sechs Jahre
,
2
, 30–38. https://liga-kind.de/zeitschrift_info/
Burke, T., Kuczynski, L., & Perren, S. (2017). An Exploration of Jamaican Mothers’
Perceptions of Closeness and Intimacy in the Mother: Child Relationship during Middle
Childhood.
Frontiers in Psychology
,
8
, Article 2148. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.02148
Burke, T., Sticca, F., & Perren, S. (2017). Everything’s Gonna be Alright!: The Longitudinal
Interplay among Social Support, Peer Victimization, and Depressive Symptoms.
Journal of Youth and Adolescence: A Multidisciplinary Research Publication
,
46
(9), 1999–2014. https://doi.org/10.1007/s10964-017-0653-0
Sadeghi Bahmani, D., Hatzinger, M., Gerber, M., Lemola, S., Clough, P. J., Perren,
S., von Klitzing, K., von Wyl, A., Holsboer-Trachsler, E., & Brand, S. (2016). The
Origins of Mental Toughness: Prosocial Behavior and Low Internalizing and Externalizing
Problems at Age 5 Predict Higher Mental Toughness Scores at Age 14.
Frontiers in Psychology
,
7
, Article 1221. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.01221
Perren, S., Frei, D., & Herrmann, S. (2016). Pädagogische Qualität in frühkindlichen
Bildungs- und Betreuungseinrichtungen in der Schweiz: Erste Erfahrungen und Befunde
mit dem CLASS Toddler Beobachtungsverfahren.
Frühe Bildung: Interdisziplinäre Zeitschrift für Forschung, Ausbildung und Praxis
,
5
(1), 3–12. https://doi.org/10.1026/2191-9186/a000242
Perren, S., & Malti, T. (2016). Soziale Kompetenz entwickeln: Synthese und Ausblick.
In T. Malti & S. Perren (eds.),
Soziale Kompetenz bei Kindern und Jugendlichen: Entwicklungsprozesse und Förderungsmöglichkeiten
(2. Auflage, pp. 284–294). W. Kohlhammer. https://shop.kohlhammer.de/soziale-kompetenz-bei-kindern-und-jugendlichen-25713.html#147=9
Malti, T., & Perren, S. (2016).
Soziale Kompetenz bei Kindern und Jugendlichen: Entwicklungsprozesse und Förderungsmöglichkeiten
(2. Auflage). W. Kohlhammer. https://shop.kohlhammer.de/soziale-kompetenz-bei-kindern-und-jugendlichen-25713.html#147=9
Perren, S., Argentino-Groeben, M., Stadelmann, S., & von Klitzing, K. (2016). Selbst-
und fremdbezogene soziale Kompetenzen: Auswirkungen auf das emotionale Befinden. In
T. Malti & S. Perren (eds.),
Soziale Kompetenz bei Kindern und Jugendlichen: Entwicklungsprozesse und Förderungsmöglichkeiten
(2. Auflage, pp. 91–110). W. Kohlhammer. https://shop.kohlhammer.de/soziale-kompetenz-bei-kindern-und-jugendlichen-25713.html#147=9
Burkhardt Bossi, C., & Perren, S. (2015). Masterstudiengang Frühe Kindheit.
undKinder
,
95
, 135–137. https://www.mmi.ch/de-ch/information/fachprodukte/undkinder
Sticca, F., Machmutov, K., Stauber, A., Perren, S., Palladino, B. E., Nocentini, A.,
Menesini, E., Corcoran, L., & Mc Guckin, C. (2015). The Coping With Cyberbullying
Questionnaire: Development of a New Measure.
Societies
,
5
, 515–536. https://doi.org/10.3390/soc5020515
Brand, S., Hatzinger, M., Stadler, C., Bolten, M., von Wyl, A., Perren, S., von Klitzing,
K., Stadelmann, S., & Holsboer-Trachsler, E. (2015). Does objectively assessed sleep
at five years predict sleep and psychological functioning at 14 years?: Hmm, yes and
no!
Journal of Psychiatric Research
,
60
, 148–155. https://doi.org/10.1016/j.jpsychires.2014.10.007
Hymel, S., & Perren, S. (2015). Introduction to the Special Issue: Moral Disengagement
and Aggression in Children and Youth.
Merrill-Palmer Quarterly: Journal of Developmental Psychology
,
61
(1), 1–9. https://doi.org/10.13110/merrpalmquar1982.61.1.0001
Müller, E., Wustmann Seiler, C., Perren, S., & Simoni, H. (2015). Young Children’s
Self-Perceived Ability: Development, Factor Structure and Initial Validation of a
Self-Report Instrument for Preschoolers.
Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment
,
37
(2), 256–273. https://doi.org/10.1007/s10862-014-9447-9
Mikoteit, T., Brand, S., Beck, J., Perren, S., von Wyl, A., von Klitzing, K., Holsboer-Trachsler,
E., & Hatzinger, M. (2014). Visually detected NREM Stage 2 sleep spindles in kindergarten
children are associated with stress challenge and coping strategies.
World Journal of Biological Psychiatry
,
13
(4), 259–268. https://doi.org/10.3109/15622975.2011.562241
Hatzinger, M., Brand, S., Perren, S., Von Wyl, A., Stadelmann, S., von Klitzing, K.,
& Holsboer-Trachsler, E. (2014). In pre-school children, sleep objectively assessed
via actigraphy remains stable over 12 months and is related to psychological functioning,
but not to cortisol secretion.
Journal of Psychiatric Research
,
55
, 22–28. https://doi.org/10.1016/j.jpsychires.2014.04.008
Müller, E., & Perren, S. (2014). Coherence and Content of Conflict-Based Narratives:
Associations to Family Risk and Maladjustment.
Journal of Family Psychology
,
28
(5), 707–717. https://doi.org/10.1037/a0037845
Sticca, F., & Perren, S. (2013). Is cyberbullying worse than traditional bullying?:
Examining the differential roles of medium, publicity, and anonymity for the perceived
severity of bullying.
Journal of Youth and Adolescence: A Multidisciplinary Research Publication
,
42
(5), 739–750. https://doi.org/10.1007/s10964-012-9867-3
Sticca, F., Perren, S., Ruggieri, S., & Alsaker, F. D. (2013). Longitudinal risk factors
for cyberbullying in adolescence.
Journal of Community and Applied Social Psychology
,
23
(1), 52–67. https://doi.org/10.1002/casp.2136
Ruggieri, S., Friemel, T., Sticca, F., Perren, S., & Alsaker, F. D. (2013). Selection
and influence effects in defending a victim of bullying: The moderating effects of
school context.
Procedia - Social and Behavioral Sciences
,
79
, 117–126. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.05.060
Sticca, F., Alsaker, F., & Perren, S. (2013). Always on: Cybermobbing in der modernen
Gesellschaft.
Familiendynamik: Systemische Praxis und Forschung
,
3
(38), 230–237. https://doi.org/10.21706/fd
Sticca, F., & Perren, S. (2013). The Chicken and the Egg: Longitudinal Associations
Between Moral Deficiencies and Bullying; A Parallel Process Latent Growth Model.
Merrill-Palmer Quarterly: Journal of Developmental Psychology
,
61
(1), 85–100. https://doi.org/10.13110/merrpalmquar1982.61.1.0085
Hatzinger, M., Brand, S., Perren, S., von Wyl, A., Stadelmann, S., von Klitzing, K.,
& Holsboer-Trachsler, E. (2013). In pre-school children, cortisol secretion remains
stable over 12 months and is related to psychological functioning and gender.
Journal of Psychiatric Research
,
47
(10), 1409–1416. https://doi.org/10.1016/j.jpsychires.2013.05.030
Mikoteit, T., Brand, S., Beck, J., Perren, S., von Wyl, A., von Klitzing, K., Holsboer-Trachsler,
E., & Hatzinger, M. (2013). Visually detected NREM Stage 2 sleep spindles in kindergarten
children are associated with current and future emotional and behavioural characteristics.
Journal of Sleep Research
,
22
(2), 129–136. https://doi.org/10.1111/j.1365-2869.2012.01058.x
Radtke, T., Scholz, U., Keller, R., Perren, S., & Hornung, R. (2013). German-Language
Version of the Compensatory Health Belief Scale: Assessing Its Psychometric Properties.
Zeitschrift Für Gesundheitspsychologie
,
21
(4), 159–166. https://doi.org/10.1026/0943-8149/a000100
Perren, S., Ettekal, I., & Ladd, G. (2013). The impact of peer victimization on later
maladjustment: mediating and moderating effects of hostile and self-blaming attributions.
Journal of Child Psychology and Psychiatry
,
54
(1), 46–55. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2012.02618.x
McGuckin, C., Perren, S., Corcoran, L., Cowie, H., Dehue, F., Ševčíková, A., Tsatsou,
P., & Völlink, T. (2013). Coping with cyberbullying: how can we prevent cyberbullying
and how victims can cope with it. In P. K. Smith & G. Steffgen (Eds.),
Cyberbullying through the new media: findings from an international network
(pp. 121–135). Psychology Press.
Hatzinger, M., Brand, S., Perren, S., Von Wyl, A., Stadelmann, S., von Klitzing, K.,
& Holsboer-Trachsler, E. (2013). In pre-school children, sleep objectively assessed
via sleep-EEGs remains stable over 12 months and is related to psychological functioning,
but not to cortisol secretion.
Journal of Psychiatric Research
,
47
(11), 1809–1814. https://doi.org/10.1016/j.jpsychires.2013.08.007
Machmutov, K., Perren, S., Sticca, F., & Alsaker, F. D. (2012). Peer victimisation
and depressive symptoms: Can specific coping strategies buffer the negative impact
of cybervictimisation?
Emotional and Behavioural Difficulties: The Journal of the Association of Workers
for Children with Emotional and Behavioural Difficulties
,
17
(3-4), 403–420. https://doi.org/10.1080/13632752.2012.704310
von Klitzing, K., Perren, S., Klein, A. M., Stadelmann, S., White, L. O., Groeben,
M., Holsboer-Trachsler, E., Brand, S., & Hatzinger, M. (2012). The interaction of
social risk factors and HPA axis dysregulation in predicting emotional symptoms of
five- and six-year-old children.
Journal of Psychiatric Research
,
46
(3), 290–297. https://doi.org/10.1016/j.jpsychires.2011.12.004
Perren, S., Corcoran, L., Cowie, H., Dehue, F., Garcia, D., Mc Guckin, C., Sevcikova,
A., Tsatsou, P., & Völlink, T. (2012). Tackling cyberbullying: Review of empirical
evidence regarding successful responses by students, parents and schools.
International Journal of Conflict and Violence
,
6
(2), 283–293. https://doi.org/10.4119/ijcv-2919
Hatzinger, M., Brand, S., Perren, S., von Wyl, A., Stadelmann, S., von Klitzing, K.,
& Holsboer-Trachsler, E. (2012). Pre-schoolers suffering from psychiatric disorders
show increased cortisol secretion and poor sleep compared to healthy controls.
Journal of Psychiatric Research
,
46
(5), 590–599. https://doi.org/10.1016/j.jpsychires.2012.01.018
von Grünigen, R., Kochenderfer-Ladd, B., Perren, S., & Alsaker, F. D. (2012). Links
between local language competence and peer relations among Swiss and immigrant children:
The mediating role of social behaviour.
Journal of School Psychology
,
50
(2), 195–213. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2011.09.005
Perren, S., Gutzwiller-Helfenfinger, E., Malti, T., & Hymel, S. (2012). Moral reasoning
and emotion attributions of adolescent bullies, victims, and bully-victims.
The British Journal of Developmental Psychology
,
30
(4), 511–530. https://doi.org/10.1111/j.2044-835X.2011.02059.x
Perren, S., Forrester-Knauss, C., & Alsaker, F. D. (2012). Self- and other-oriented
social skills: Differential associations with children’s mental health and bullying
roles.
Journal for Educational Research Online: JERO
,
4
(1), 99–123. https://doi.org/10.25656/01:7053
Perren, S., & Gutzwiller-Helfenfinger, E. (2012). Cyberbullying and traditional bullying
in adolescence: Differential roles of moral disengagement, moral emotions, and moral
values.
European Journal of Developmental Psychology
,
9
(2), 195–209. https://doi.org/10.1080/17405629.2011.643168
Forrester-Knauss, C., Perren, S., & Alsaker, F. D. (2012). Does body mass index in
childhood predict restraint eating in early adolescence?
Appetite: Determinants and Consequences of Eating and Drinking
,
59
(3), 921–926. https://doi.org/10.1016/j.appet.2012.08.026
Perren, S., & Graf, I. (2012). Nicht intendierte Effekte von Präventionsprogrammen.
In M. Fingerle & M. Grumm (eds.),
Prävention von Verhaltensauffälligkeiten bei Kindern und Jugendlichen: Programme auf
dem Prüfstand
(pp. 142–156). Reinhardt.
Perren, S., Corcoran, L., Cowie, H., Dehue, F., Garcia, D., Mc Guckin, C., Sevcikova,
A., Tsatsou, P., & Vollink, T. (2012). Coping with Cyberbullying: A Systematic Literature
Review. In
Conference Proceedings - International Conference on Cyberbullying
. http://kops.uni-konstanz.de/handle/123456789/23800
Perren, S. (2011). Entwicklungsprobleme im Autonomierungsprozess: Moderne Freiheiten
und ihre potentiellen Risiken im Jugendalter. In S. Albisser & C. Bieri Buschor (eds.),
Sozialisation und Entwicklungsaufgaben Heranwachsender
(1. Auflage, pp. 183–202). Schneider Hohengehren [u.a.].
Kroll, C., Keller, R., Scholz, U., & Perren, S. (2011). Evaluating the decisional
balance construct of the Transtheoretical Model: are two dimensions of pros and cons
really enough?
International Journal of Public Health
,
56
(1), 97–105. https://doi.org/10.1007/s00038-010-0175-y
Groeben, M., Perren, S., Stadelmann, S., & von Klitzing, K. (2011). Emotional symptoms
from kindergarten to middle childhood: associations with self- and other-oriented
social skills.
European Child & Adolescent Psychiatry
,
20
(1), 3–15. https://doi.org/10.1007/s00787-010-0139-z
Malti, T., & Perren, S. (2011). Social competence. In B. B. Brown & M. J. Prinstein
(Eds.),
Encyclopedia of Adolescence
(1st Edition, pp. 332–340). Elsevier Academic Press.
Perren, S., Malti, T., & McDonald, K. (2011). International research on peer relations
in the 21st century: What’s new? In A. Ittel, H. Merkens, & L. Stecher (Eds.),
Jahrbuch Jugendforschung
(pp. 290–315). VS Verlag für Sozialwissenschaften. https://doi.org/10.1007/978-3-531-93116-6_11
von Klitzing, K., Doyle, O., Saïas, T., Greacen, T., Sierau, S., & Perren, S. (2011).
Early Prevention and Intervention Programs in Europe. In H. E. Fitzgerald, K. Puura,
M. Tomlinson, & C. Paul (Eds.),
Prevention and treatment
(pp. 75–102). Praeger.
Perren, S., Dooley, J., Shaw, T., & Cross, D. (2010). Bullying in school and cyberspace:
Associations with depressive symptoms in Swiss and Australian adolescents.
Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health
,
4
, Article 28. https://doi.org/10.1186/1753-2000-4-28
Perren, S., Keller, R., Passardi, M., & Scholz, U. (2010). Well-Being curves across
transitions: The development of a retrospective measure.
Swiss Journal of Psychology
,
69
(1), 15–29. https://doi.org/10.1024/1421-0185/a000003
Braun, M., Scholz, U., Bailey, B., Perren, S., Hornung, R., & Martin, M. (2009). Dementia
caregiving in spousal relationships: A dyadic perspective.
Aging & Mental Health
,
13
(3), 426–436. https://doi.org/10.1080/13607860902879441
Scholz, U., Keller, R., & Perren, S. (2009). Predicting behavioral intentions and
physical exercise: A test of the health action process approach at the intrapersonal
level.
Health Psychology
,
28
(6), 702–708. https://doi.org/10.1037/a0016088